Kilka słów o stacjach ładowania aut elektrycznych
Popularność pojazdów elektrycznych rośnie z roku na rok, a coraz większa liczba tych aut oznacza coraz większą liczbę stacji szybkiego ładowania. Producenci starają się zwiększyć wydajność ładowarek, dążąc do skrócenia czasu ładowania pojazdów do minimum. Stacje takie wyglądem przypominają parkomaty. Spotykamy je przy autostradach, głównych drogach lub w miastach przy centrach handlowych. Dodatkowo coraz więcej właścicieli pojazdów elektrycznych decyduje się na postawienie takiej stacji w swoim garażu.
Obecnie kładziony jest nacisk na zwiększanie liczby ładowarek prądu stałego DC i jednocześnie prądu zmiennego AC. Ładowarka tego typu zasilana jest prądem 3 fazowym zmiennym,a wyjścia prądu mogą wyglądać następująco:
- prąd stały DC 120A i 50-500V-przyłącze CHAdeMO
- prąd przemienny AC 63V i 400V-przyłącze i gniazdo typu 2 zwane „Mennekes”
- prąd stały DC 120A i 50-500V-przyłącze typu 2 Combo
Rodzaje stacji szybkiego ładowania
Ze względu na czas ładowania rozróżniamy:
- stacje przydomowe oferujące dwie opcje ładowania 6,6kW lub 11kW,
- standardowe stacje ładowania w mieści o mocy 11kW
- szybkie stacje oferujące moc 20-30kW, instalowane w miastach
- super szybkie stacje ładowania DC z mocą od 50kW do 120-150kW instalowane przy autostradach, drogach ekspresowych i większych miastach.
W niedalekiej przyszłości pojawią się ładowarki DC oferujące moc wynoszącą nawet 300-350kW. Korzystanie z elektrycznych aut to jeden z przejawów naszej troski o środowisko. Samochody elektryczne to przede wszystkim ekologiczny silnik, zwiększona wydajność, mniejsza awaryjność, cicha praca i długa żywotność akumulatora.